considerazioni sul modello di registro

Stefano Trumpy presidente a ISOC.IT
Ven 24 Ott 2003 19:27:10 CEST


Saluti a tutti.

In relazione alla discussione sul modello piu' adatto per la
evoluzione del ".it" vi invito a leggere quanto di seguito riporto
sul panorama globale, utile a creare un collegamento fra le
evoluzioni a livello internazionale ed il caso di casa nostra.
Ho  allegato la trascrizione, per la parte relativa al .it, dell'
intervista che ho fatto a fine settembre a Paul Twomey Presidente di
ICANN in visita a Roma. Dell'intervista, gia' disponibile in real
video sul  sito http://www.isoc.it, sara' presto pubblicata l'intera
trascrizione. Nel testo  ho aggiunto alcuni miei commenti.

Inoltre recentemente ho scritto un articolo sul  tema della Internet
governance che potete trovare a
http://www.isoc.it/documenti/13pillole.php


Stefano Trumpy



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Allegato: Intervista  a Paul Twomey Presidente di ICANN
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Stefano Trumpy domanda
A further question concerns the relations of the governments with the
registries (ccTLD, Country Code Tope Level Domains). I explained to
you the model we are elaborating in order to evolve the ".it"
registry from the present situation (which is the historical one,
started in '87 when Jon Postel assigned the registry to C.N.R.) to a
more mature situation. There are different approaches in ccTLD
registries; some where the government is staying definitely out of
the game, others where the government is participating in the policy-
making aspects with no vote, and other cases where the governments
are even running the registry themselves. So, this is just something
that you could say, "to me, the ideal model is that".

Si noti che ho posto l'accento sul ruolo del/i governi nei confronti
del regsitro e della LIC (Local Internet Community).

Paul Twomey risponde

How the .it is supposed to develop is really for Italy and Italians
to sort out;  that is really not appropriate to ICANN to say: "this
is the model".

Questa posizione di non interferenza di ICANN sulle questioni
soggette alla sovranita' nazionale e' molto chiara ; nel passato non
era stata cosi' netta.

I can make an observation on what I have seen in the  last several
years. It strikes me to have seen several evolutions that are taking
place in ccTLD management, either  run by individuals or by brand new
organizations; there is an increasing demand to have more  community
representation in the registries and that still changes.

Paul osserva che e' in corso un progressivo coinvolgimento nei
registri di rappresnetanti della LIC.

There is a demand for the registries to move from the off shore to an
on shore in the jurisdiction of the registry home country.

Questo e' un tema che riguarda sopratutto certe nazioni in via di
sviluppo o territori titolari di country code come le isole del
Pacifico/Oceania.

You can see these things emerging in the internal discussions of ccs.
I am quite interested to see in a range of countries (Australia, Hong
Kong, Japan, Canada, S.Africa <even after some contestations> and
also Latin America countries that a pattern emerges where the
administration of the registry has representation coming from the
commercial interests, the IP industry, the users and the governments
that  are in the same pattern nearly in every cases.

Qui si mette in evidenza come i governi si configurano sia come parte
della LIC stessa che come facilitatori della partecipazione per
"consituencies" nella gestione dei registri. Appare anche evidente,
anche se non lo dice esplicitamente, che Paul ritiene questo il
modello virtuoso, quello che crea maggiore stabilita' (poi lo dice).

The role the governments have played has been to guarantee that
representation; they have a voice, not the control. Often they say:
If I need to intervene, I can. From an ICANN perspective I think what
is important is stability; that sort of model produces stability.

Appunto, quello che ICANN cerca e' la stabilita' che rende Internet
piu' affidabile.

We have other instances where the role of government is very strong
and, again, this is something that has to be determined locally. One
thing that emerges is that, where there is a political change, the
administration of the registry may be subject to change; we come back
to the problem of stability. This last model may be less stable.

Laddove i governi invece assumono un ruolo piu' "pesante", puo'
succedere che, al cambio di governo, anche il relativo registro
subisca dei contraccolpi e questo crea una instabilita' indesiderata.
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Ing. Stefano TRUMPY
CNR - Istituto di Informatica e Telematica

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